no26

‘Wacht’: titel en thema van deze uitgave waar kunstenaars Erik de Bree en Marike Pool zich op mochten storten. Het resultaat; een prachtig boekje van gezeefdrukte en digitaal geprinte pagina’s met in tijd gevangen en verstilde momenten. Ook in dit nummer is er een haiku van Bouwe Brouwer te vinden.



Erik de Bree     In het werk van Erik staat de ‘decollage’ centraal. In zijn laatste serie ‘wallpaper paintings’ maakt hij (veelal grote) schilderijen door behang op een drager aan te brengen, dan delen te verwijderen en daar weer overheen te behang- en. Dit proces van aanbrengen en verwijderen herhaalt zich net zo lang tot er een compositie is bereikt waar een balans is ontstaan tussen chaos en ordening, vorm en restvorm, creatie en destructie. Bij Bol.com is het bijzondere boek ‘Erik de Bree op Sao Miguel’ te bestellen, een publicatie waarin door middel van een algemene beschrijving en een reisverslag Erik zijn werk en ontwikkeling uitgebreid onder de aandacht wordt gebracht.

Marike Pool     In haar collages speelt Marike met de aan- en afwezigheid van mensen. De aanwezigheid en de rol van de mens zijn soms duidelijker te zien als er juist niemand in beeld is. Marike werkt voornamelijk met gevonden foto’s uit familiealbums, waarbij ze zich vaak erover verbaast dat deze zijn weggedaan en ergens ook altijd bang is dat dat ooit met haar foto’s gaat gebeuren. Dat de mensheid de interesse heeft verloren in het feit dat je ooit hebt bestaan. Voor de serie in STIK werkte Marike met archieffoto’s. Zonder grote oorlogen of tsunami’s zullen deze foto’s voor altijd voor volgende generaties blijven bestaan, maar slechts een enkeling neemt de moeite om ze ook daadwerkelijk te gaan bekijken. Ze leiden een onzichtbaar bestaan, wachtend op het moment dat iemand ze weer aanschouwt.

Links: Almas Pieters
Rechts: Sigrid Spier